Golfvärdar sökes!

Aktuellt!Medlemsnytt

Golfvärdar!

För att få bättre flyt ute på banan kommer vi att försöka med att ha starters på helgerna främst under maj, juni och aug, sep mellan ca 08.00-12-00.

Du kommer att bli uppskattad av såväl gäster som hemmaspelare som tycker att det är trevligt och välkomnande med golfvärdar!

Som golfvärd innebär det att stå på första tee och vara ambassadör för Orresta GK, men även se till att spelare kommer iväg i tid, informera om var toaletter finns på banan, efter hål 2 och hål 5, vid kiosken och efter hål 9 och mellan hål 14 och hål 15. Att spela ready golf (den som är klar slår). Svara på frågor som spelarna kan ha.

Se till att starttiderna på listan hålls och fyll ut  tider för eventuella återbud. Efter ca 2 timmar kan det vara bra, om man är två personer, att gå till hål 9 för att kolla att inte hål 10 är tomt!

Vill du ha kaffe eller annan dricka så går det bra att säga till i restaurangen att du är starters för dagen så skriver de upp det som du tar ut.

Som tack för att du ställer upp som golfvärd blir Du bjuden på lunch och kaffe och Du kvalificerar dig till funktionärsgolfen som kommer att spelas 2 okt. Du blir bjuden på lunch före tävlingen och alla som deltar kommer att få pris.

Orresta Golf & Konferens bjuder på lunch och klubben bidrar med 100 kr för varje funktionär och tillfälle till priserna i funktionärsgolfen.

Anmäl Dig som golfvärd: Det sitter en lista på tavlan utanför receptionen där man kan skriva upp sig. Det går också att anmäla sig genom kontaktformuläret/Kontakta styrelsen på hemsidan.

Checklista:

• När Du ska vara golfvärd anmäler du dig i receptionen och får en Golfvärd-bricka att sätta på dig.
  • Kvittera ut startlistan!
  • Gå in efter ett tag och kolla om det blivit några ändringar.
  • Om det finns tomma tider, försök att fylla ut ”hålen” genom att erbjuda nästa ”boll” att gå ut tidigare
  • Ropa gärna upp nästa boll till tee 1 (de brukar vara på puttinggreenen)
  • Informera om toaletter efter hål 2, 5, 9, 14-15.
  • Påminn om att laga nedslagsmärken och att lägga tillbaka uppslagna torvor
  • Uppmana spelarna att hålla kontakt med bollen framför
  • Uppmana spelarna att släppa igenom om det ”trasslar till sig”.
  • Visa att idealtid för varje hål står på scorekortet
  • Uppmana spelarna att inte ta för lång kafferast, även om det är mysigt
  • Berätta, om ni är två, att en av er kommer till hål 10 och agerar ”starter” där
  • Verkar det vara stopp på banan, hämta en bil (fråga i receptionen) och åk ut och uppmuntra långsamma golfare att släppa igenom alternativt ”snabba på spelet”
  • Efter lunchen, avsluta med att kvittera ut en en bil i receptionen och kör ut på banan och se till att spelet flyter på.
Författare: E H