Orresta Irish Greensome – Parspel/Lottade lag

Tävlingsledare är Ante Inersjö

Orresta Irish Greensome

Tävlingen riktar sig till Dig som är:

Dam 60+ och Herr 60+ som är medlemmar i Orresta GK

När jag i en motion till Orresta GK föreslog denna tävling hade den arbetsnamnet ”Tisdagsgolf”. Tanken var att tävlingen skulle spelas på tisdagar. Senare så tyckte jag att ett lämpligare namn skulle vara Orresta Irish Greensome.

Årsmötet fastslog att tävlingen skulle anordnas på prov under 2023 för att sedan göra en utvärdering om tävlingens vara eller inte vara.

Det är en klassisk tävling där seniorer som anmält sig lottas i tvåmannalag. Lottningen går till så att varje lag består av en Dam och Herre i första hand. Om det är olika antal damer och herrar bildas laget av 2 damer eller 2 herrar.

Irish Greensome är en roligare variant av greensome. Skillnaden mot vanlig greensome är att på alla par 4- och par 5-hål, slås ett slag till på partnerns boll. Därefter väljer man vilken boll laget/paret vill fortsätta att spela på. En fördel med den här spelformen jämfört med foursome och vanlig greensome är att varje deltagare får slå fler slag under rundan.

Jag tror att man kommer att finna upplevelsen och samarbetet i laget/paret viktigare än det individuella resultatet.

• Tävlingen omfattar 15 tävlingar av vilka de 8 bästa kommer att räknas.
  • Tävlingen spelas främst på tisdagar (kan bli några måndagar).
  • Individuell anmälan, lottade lag, poängbogey.
  • Första boll går ut tidigast 14:00
  • Ingen handicap-begränsning.
  • Båda spelarna får samma poäng som i torsdagsgolfen.
  • Pris för deltagande 240 :- per person som betalas senast vid 1:a starttillfället
  • Läkarintyg för bil krävs (kan bokas via anmälan).

Anmälan i GIT (senast 3 dagar innan tävling)

• Alla spelar från röd tee
  • Scorekort hämtas i god tid (minst 15 minuter före) i receptionen
  • Golfbil bokas i receptionen

.

Efter spelad rond

Scorekort förs av medspelare. Motlästa, kontrollräknade och påskrivna lämnas scorekorten till mig vid receptionen.