Sammanfattning Seriespel H75

Seriespel H75 2023

Det är dags att summera Orrestas deltagande i årets seriespel i Västmanlandsserien för H75. Egentligen startade H65 och H75 med en träningsdag tillsammans med vår Pro, Johan Fryckne. Den 5 maj hade vi en ”avrostning” med Johan och synpunkterna från dagen var positiva. Vi hade ju bestämt oss för att satsa på närspel. Det fanns enbart 12 platser, så det blev en träningsdag till med könsblandad grupp den 18 maj. Förhoppningsvis kan vi ha en liknande uppstart kommande år.

Vad gäller Västmanlandsserien så blev det annorlunda detta år. Vädrets makter resulterade i att 3 av 8 tävlingar ställdes in, bl.a. den som skulle ha spelats på vår hemmabana.

Vid de 5 tävlingar som vi har deltagit i har totalt 12 spelare varit med vid ett eller flera tillfällen. Som Hasse Johansson skrev i sin summering, så har konkurrensen om att få spela inte varit hård. Vi skulle ju gärna se att fler vill vara med i seriespelet. Det finns hos oss inte en liten klick som lägger beslag på platserna i laget, vilket förekommer i en del andra klubbar.

Den enda s.k. seedning vi har är att de tre bästa från vår klubb som har under 80 slag netto vid den senaste tävlingen, har företräde till plats vid kommande tävling. Resterande 5 platser är således öppna. Under det gångna året har den regeln dock inte behövts tillämpas.

Nu till resultaten: Som lag kom Orresta totalt på 5:e plats, vilket inte alls är illa.

Vid två tävlingar kom Orresta GK på andra plats (Fagersta GK och Köpings GK) och på Västerås GK blev det en 3:e plats. Individuellt lyckades vi ta förstaplatsen vid två tillfällen; Per Nilsson vann på Köpings GK och jag själv vann på Fagersta GK. Det blev också några andra fina resultat även om de inte alltid räckte till något pris. Jag har tidigare efter varje tävling redovisat samtliga resultat, så jag upprepar dem inte här.

Vi vill förstås komma på prisplats, men det viktigaste är väl ändå att ha trevligt och få möta många spelare från andra klubbar.

Vi håller oss till devisen som formulerades av olympiska spelens fader, den franske baronen Pierre de Coubertin:  ” det viktigaste är inte att vinna utan att delta och att kämpa väl”

Alla som på dam- och herrsidan deltagit i seriespel inbjöds till en avslutningstävling som spelades som en lottad scramble-tävling. Denna tävling spelades i söndags, den 17 september och före tävlingen bjöd klubben på en lunch, vilket uppskattades av oss alla.

Den som vill kan nu fortsätta att tävla i Västmanlands Golfförbunds regi genom att delta i Hösttouren.

Tack för detta tävlingsår i Västmanlandsserien!

Vi som älskar att spela golf lär hålla på så länge banorna hålls öppna och när sommargreenerna går i vinteride, så brukar Ängsö GK erbjuda fortsatt spelande på vintergreener.

Varma golfhälsningar från

Leif